Da li ste znali da duža upotreba odevnih predmeta čuva životnu sredinu, da digitalno praćenjenivoa otpada u kontejnerima može da olakša rad komunalnim službama, da se onlajn peticijama i inicijativama mogu pokrenuti društvene promene, a digitalnim povezivanjem onih koji se svakodnevno kreću sličnim rutama smanjiti broj vozila na ulicama i uštedeti gorivo?
Ove ideje naših mladih sugrađana nagrađene su na najvećem evropskom takmičenju za mlade posvećenom društvenom preduzetništvu „Social Impact Award“, koje je šesti put zaredom održano u Srbiji.
Projekat „Kompanijski vozači / Budi oslonac“ osvojio je nagradu publike „Glas zajednice“i dalju mentorsku podršku za svoj razvoj, dok su projekti „Kreni –promeni“, „Ofinger“i „SmartWaste Monitoring System“pored toga dobilii novčanu nagradu u iznosu od 1.500 evra početnog kapitala za pokretanje biznisa.
Projekat tima „Kreni –Promeni“, čiji su članovi Nataša Vlaisavljević, Kristina Urošević i Nikola Arsenić, omogućava pokretanje promena u društvu putem onlajn peticija. Žele da dostignu samoodrživost projekta i doprinesu izvodljivosti što većeg broja građanskih inicijativa.
Pre učešća u „Social Impact Award“ dali su veliki doprinos nacionalnoj kampanji za ograničenje rijaliti programa „U ime kulture”, koja je za sedam dana sakupila više od 42.000 potpisa podrške u 15 gradova Srbije.
Drugi nagrađeni tim „Ofinger“, razvija sajt ofinger.rs putem koga će se razmenjivati garderoba. Korisnici sajta će prikupljati bodove koje će menjat iza usluge i tako produžiti životni vek odevnim predmetima. Ideja potiče od Milene Petrović i Marije Stojanović, devojaka koje su nakon saznanja da je modna industrija drugi najveći zagađivač na planeti, odlučile da doprinesu očuvanju svog okruženja.
„Smart Waste Monitoring System“ tim, koji čine Nemanja Nikolić i Mirko Manojlović, osmislio je inovativan sistem senzora za merenje nivoa otpada u kontejnerima, koji pratii druge podatke važne za komunalne službe. Proizvod podrazumeva mrežu senzora, sa centralnom aplikacijom za nadzor i aplikacijom za rutiranje vozila u zavisnosti od „stanja na terenu”, gde radnici imaju iscrtanu rutu kretanja po prioritetnim oblastima–onimu kojim su kontejneri puni.
Šta kaže žiri na pobednike i samo takmičenje
„Ove godine program smo predstaviliu okviru šest onlajn radionica i obuhvatili mlade iz 21 grada širom Srbije. Nakon izbora 10 najboljih ideja, učesnici su tokom procesa inkubacije imali priliku da stiču znanja i veštine iz različitih oblasti, i da usavršavaju svoje projekte uz pomoć mentora”, izjavila je Sara Čortan, koordinatorka projekta koji sprovodi organizacija Razlivalište, i dodala: „Događaj na kom su dodeljene nagrade smo ove godine organizovali malo drugačije, sa publikom koja je bila prisutna putem lajvstrima, dok su timovi imali priliku da predstave svoje ideje uživo pred žirijem. Ponosni smo na ovogodišnje timove koji su uspeli da rade na razvoju svojih ideja u vanrednim okolnostima i verujemo u njihove dalje uspehe“.
Projekat „Kompanijski vozači / Budi oslonac” osmislili su TijanaVeković, Aleksandar Đokić, Katarina Tomić, Jovana Jović i SonjaDragović. U pitanju je digitalna platforma za povezivanje ljudi koji svakodnevno idu istim putem na posao.
Vozač automobila bi tako mogao da ubeleži svoju uobičajenu rutu, a ostali korisnici da se prijave za slobodna mesta u autu. Na taj način, ne samo da bi se povezali zaposleni iz različitih kompanija, već bi mogli da dele troškove goriva i to po jasno definisanom sistemu.
„Ovi mladi inovatori su pokretačka snaga našeg društva i zaslužuju našu podršku, da im svojim znanjem i iskustvom pomognemo da ostvare biznis ideje koje rešavaju neke od društvenih problema. Njihov preduzetnički duh i inicijativa da pokrenu promene u svom okruženju treba da budu inspiracija za sve nas. Erste Banka već niz godina podržava Social Impact Award, obezbeđivanjem jedne od nagrada i mentorskom podrškom mladima kojima pomažemo da razviju svoje zamisli”, istakao je Vladimir Jovanović, ekspert za socijalno
bankarstvo u Erste Banci, jedan od dugogodišnjih mentora u programu i član ovogodišnjeg žirija.
O pobednicima je odlučivao žiri u sastavu: prof. dr Slavica Cicvarić Kostić (Fakultet organizacionih nauka), Miodrag Shrestha (GFA Consulting Group), Sanja Burg (L’Oreal), Ana Boroš Todić (Vip mobile), Nana Radenković (Nova Iskra), Teodora Pasulj (Coca-Cola HBC Srbija) i Vladimir Jovanović (Erste Banka).
Projekat sprovodi organizacija Razlivalište, uz podršku Erste Banke, kompanija Vip mobile, L’Oreal, Coca – Cola HBC Serbia, američke ambasade i ERSTE Fondacije.
Social Impact Award nagrada je ustanovljena 2009. godine od strane Univerziteta za biznis i ekonomiju iz Beča i Impact HUB-a. U 2020. godini, kroz program Social Impact Award u 14 zemalja prošlo je 4.000 učesnika i prijavljena je 591 ideja.
Udruženje RAZVALIŠTE je osnovano 2014. godine u Beogradu.
Pokrenulo ga je pet mladih entuzijasta koji su uvideli da mnogo ideja i potencijala mladih ljudi u Srbiji ostaje neiskorišćeno i želeli su to da promene.
Prvi program koji su pokrenuli je Social Impact Award kojim žele da približe društveno preduzetništvo mladim ljudima i daju im priliku da svoje ideje pretvore u prave biznise koji će rešiti neki društveni problem. Cilj Razlivališta je da mladim ljudima ponudi platforme gde
će moći da usavršavaju sebe i svoje ideje, a kasnije te ideje pretvaraju u preduzetničke poduhvate.