Cisco je po drugi put održao svoj Connect skup, ovoga puta pod nazivom Cisco Connect 2014, takođe u Hrvatskoj, ali ne u Dubrovniku kao prošle godine, već u Splitu. Kako se i očekivalo skupu je prisustvovao veliki broj IT stručnjaka iz regije i celog sveta, među kojima i veći broj domaćih kompanija i predstavnika medija. Ekipa Urban portala imala je tu priliku da se nađe među novinarskom ekipom, a na naše veliko zadovoljstvo u Splitu smo se susreli sa gospodinom Goranom Obradovićem iz domaće Cisco kancelarije sa kojim smo popričali o budućim IT trendovima u regionu i svetu…
Urban: Gosposine obradoviću, možte li nam nešto reći o skupu u Splitu i samoj Cisco Connect 2014 konferenciji?
Goran Obradović: Cisco Connect koji se ove godine održava u Splitu je druga regionalna Cisco-va konferencija za jugoistočnu Evropu. Pre par godina smo odlučili da promenimo model održavanja ovih konferencija i da od velikog broja malih konferencija koje su se održavale po pojedinačnim zemljama, napravimo regionalnu konferenciju kako bi omogućili bolji protok informacija i znanja između naših korisnika i partnera u regiji koju mi pokrivamo i koja se zove jugoistočna Evropa. Takvim potezom pružamo šansu ljudima da se međusobno mešaju i da menjaju iskustva izvan zemlje Srbije, što je nekad značilo da čovek pogleda izvan granica, da proširi svoje vidike, da proširi svoja iskustva, a za naše partnere koji su u velikom broju prisutni na ovakvim konferencijama to predstavlja mogućnost da sklope neke nove poslove i da pojačaju svoje prisustvo izvan granica Srbije.
Urban: Ova konferencija, kao i prošlogodišnja je posvećena temi Internet of Everything, možemo li još jednom da objasnimo čitaocima šta to znači?
Goran Obradović: Internet of Everything je u neku ruku sve i maksimalno je prisutan, neću reći poslednjih godina jer je period sigurno dosta duži, ali u poslednjih godinu dana Cisco puno priča o tome, zato što Cisco vidi veliki potencijal u toj priči. Čisto da pokušam da pretvorim u jezik brojki, Cisco vidi tržišni potencijal od 19 triliona dolara u narednih 10 godina. Ako pogledamo sa drugog aspekta neka statistika pokazuje da sve što je do sada povezano na internet, to su uglavnom neki uređaji, računari, pametni telefoni, tableti i najrazličitiji mobilni gedžeti predstavlja manje od 1 % stvari koje mogu da se povežu na internet, što znači da je više od 99% još uvek nepovezano , što naravno predtavlja ogroman tržišni potencijal naročito za proizvođače kao što je Cisco, zato što se mi bavimo networkingom, to je naš core biznis – kad pomislimo da jednog dana treba sve to umrežiti, to je za nas ogroman potencijal.
Urban: Kakva je razlika između Internet of Things i Internet of Everything pojmova?
Goran Obradović: Internet of Things se više odnosi na pojedinačne senzore ugrađene u određene uređaje kojima se može upravljati. Kada pričamo o IoE (Internet of Everything),tu zapravo govorimo o senzorima koje možemo nositi na našem telu na primer za kontrolu zdravlja ili za kontrolu različitih pokazatelja kako funkcioniše naš organizam. Sutra ćemo zahvaljujući Internet of Everything-u na neki način kontrolisati rast biljaka ili mehanizme koji su vezani za poljoprivredu, ali ne samo to, kod IoE nije bitno samo povezivanje senzora nego korelacija između senzora i ogromne količine podataka koja se skuplja pomoću tih senzora i pomoću interakcija na mreži i donošenju nekih inteligentnih zaključaka i upravljanju – to je dvosmerna komunikacija. Gledajte to ovako – sa jedne strane imate skupljanje podataka, a sa druge strane pokušaj da se upravlja nekim procesima pomoću inteligencije koja ja stečena interakcijom svih tih podataka koji su dobijeni.
Urban: Gospodin Hajdu je danas na jednoj od konferencija rekao kako je hrvatski Telekom sa Cisco-om otišao na viši nivo saradnje. Kakva je saradnja naših mobilnih operatera sa Cisco-m?
Goran Obradović: Mi imamo dobru saradnju sa svim korisnicima u Srbiji uključujući i naše mobilne operatere – sa nekima bolju, sa nekima malo lošiju – da se razumemo sa nekima radimo više, sa nekima manje. Potencijal postoji, naročito na polju saradnje na nekim biznis servisima. Što se tiče podizanja nivoa usluga njihove mreže na sledeću generaciju, to je stvar njihove vizije i spremnosti da slušaju naše preporuke, ali na kraju krajeva tu je uvek (ne smemo zanemariti) priča vezana za budžet i isplativost takvih investicija. Naravno sve investicije moraju da budu opravdane koliko god da ste vi vizionar, tako da ovo što se radi u hrvatskom Telekomu to jesu sajne stvari ali to je jedan pilot projekat koji bi trebalo da se reflektuje na kompletnu Telekom mrežu i Hrvatska je tu izabrana da bude nosioc. Vreme će pokazati koliko je zaista taj projekat profitabilan, ali ogromna su očekivanje od strane nemačkog Telekoma koji je vlasnik hrvatskog Telekoma.
Urban: Gospodin Hajdu prilikom otvaranja Cisco Connect 2014 skupa nije skrivao svoje veliko zadovoljstvo vezano za saradnju Cisca i SBB-a u Srbiji. Da li uskoro možemo očekivati neke nove servise od SBB-a, a da su usko vezana za Cisco-ve produkte?
Goran Obradović: Da, svakako. SBB je kompanija sa kojim imamo izuzetno dobru i čvrstu saradnju, zapravo pre bih rekao da je SBB naš partner nego korisnik jer zaista mi sa SBB-om partnerski sarađujemo. SBB je kompanija koja ima viziju, kompanija koja se jako brzo kreće i ako se vratimo na neke telesesije iz prošle godine gde je zaključak bio da je u suštini vreme novac, ja mislim da je osnovna prednost SBB-a to što je njihov decission makiing proces dosta brži u odnosu na ostala domaća preduzeća, kao i to što imaju jasnu viziju i znaju u kom pravcu treba da se kreću. Sve u svemu biće novih interesantnih servisa o kojima za sada ja ne smem ništa da pričam.
Urban: Kada se pomene Cisco ljudi u Srbiji vas uglavnom povezuju sa mrežama najrazličitijeg tipa, međutim Cisco ima značajan upliv i u najrazličitije privredne grane sa stotinama vrhunskih rešenja koja imaju samo blagi dodir za umrežavanjem. Možete li nam nešto reći o tome, kao i o tome šta sve novo Cisco sprema za tržište Balkana?
Goran Obradović: Cisco u Srbiji se ne razlikuje od Cisca bilo gde globalno. Mi radimo i pozicioniramo sve proizvode koji su deo našeg portfolia na svetskom nivou. Nema tu neke značajne razlike, čak u nekim stvarima imamo i prednost što se vidi negde kao zeleni filter iako ne postoji neki legacy (zaveštanje), neka prethodna instalacija. Naravno, prepoznati smo vrlo često kao networking vendor, iako je Cisco odavno ušao u mnoge druge sfere – i u aplikativni softver, i u kolaboraciju, i u cloud computing, data centar – sve je to nešto gde je Cisco prisutan i gde je jedan od market lidera, ako ne prvi, onda je drugi ili treći na lestvici tržišnog pozicioniranih kompanija. Veliki fokus i Cisca su servisi – Cisco je možda malo kasnio na ovom polju za konkurencijom, ali je prepoznao neophdnost servisa koji prate proizvode ili skup proizvoda – lepše rečene nije nam više ideja da prodajemo kutije. Cisco zapravo pokušava da pred korisnika izađe sa nečim što će u stvari biti definisano rezultatom koji donosimo korisniku. Kompletna ponuda je naš cilj, a ne da pričamo o kutijama i o brzinama itd. Ah da, i kad pričamo o svemu tome, bitna su rešenja, nisu više bitni proizvodi, a kad kažem da su bitna rešenja , rešenje se sastoji pre svega od servisa koji povezuju neke kutije koje se kasnije uklapaju u čitavu ukrštenicu. U budućnosti sve više će biti servisa sa kojima mi izlazimo pred korisnike i zapravo najveći naš rast očekujemo od servisa.
Urban: Kako kažete na rešenjima je akcenat – da li domaće firme (izuzev onih kompanija koje već znaju šta Cisco radi i nudi) prepoznaju snagu Cisco-vih rešenja i to šta Cisco konkretno može da uradi za njih?
Goran Obradović: Mislim da to ide jako sporo, jer je Cisco kod domaćih kompanija u velikoj meri prepoznat isključivo kao networking vendor, a to znači da top menadžment domaćih firmi ne vidi naše mogućnosti u drugim segmentima. Pred nama je težak proces edukacije menadžemta velikih domaćih kompanija, a sve će ići jako sporo zbog resursa sa kojima raspolažemo u našoj regiji. Ipak, sa zadovoljstvom mogu da kažem da se ti resursi svakim danom povećavaju i da mi predano radimo da našim vodećim kompanijama na pravi način prezentujemo šta naša rešenja i servisi mogu da učine za poboljšanje njihovog poslovanja.
Urban: Pomenuli ste edukaciju kao glavni put približavanja vaših mogućnosti krajnjim korisnicima. Možete li nešto da nam kažete o Cisco akademijama i uopšte o edu priči koju Cisco aktivno propagira godinama unazad?
Goran Obradović: Kao što ste spomenuli edukaciju maksimalno potenciramo, ali to ne znači što stalno pričamo o njoj, da se na bilo koji način značaj Cisco-vih akademija promenio. Ja mislim da je edukacija postala još bitnija danas i mi pokušavamo stalno da proširimo mrežu naših akademija čime stvaramo, što se kaže, mlade naraštaje koji su u stanju da drže korak sa savremenim tehnologijama i da mogu da razumeju ono o čemu mi pričamo. Cisco u jugoistočnoj Evropi ima 266 Network akademija i to je zaista impozantan broj. Iz istih svake godine izađe preko 20 hiljada studenata.
Urban: I za kraj šta bi ste imali da poručite našim čitaocima?
Goran Obradović: Mogao bih da poručim da pokušaju da gledaju Cisco kao na vendora koji je u stanju da pruži kompletno IT rešenje, a ne samo na vendora koji je networking orijentisan, prvenstveno zato što Cisco ima jako puno toga da ponudi, ali vaši čitaoci i naši korisnici vrlo često nisu svesni toga, zato što Cisco nije kompanija koja je blizu korisnika – mi ne baratamo sa pametnim telefonima, nismo prisutni na radnim stolovima i možda nismo stalno u fokusu, ali ako se malo zagrebe ispod površine i ako se ljudi detaljnije informišu mogu da shvate da Cisco zaista ima puno toga da ponudi i da je naš portfolio ogroman. Takođe, mogu da shvate i strategiju kojom razmišljamo – IoE može da predstavi ogroman poslovni potencijal za mnoge buduće firme i mnoge naše korisnike.