Thursday, November 21, 2024
HomeTechnolifeDigitalizacija PoslovanjaKnjigovođe i proizvođači softvera prvi se prilagodili za promene u SEF-u?

Knjigovođe i proizvođači softvera prvi se prilagodili za promene u SEF-u?

Knjigovođe su prvi koji su usvojili nove procese rada

Od kada su 1. januara 2023. godine svi obveznici PDV-a morali da pređu na elektronske fakture, koje predstavljaju deo digitalizacije radi ubrzanja i pojednostavljenja poslovanja, izdavanje i prijem faktura između subjekata privatnog sektora vrši se preko sistema elektronskog fakturisanja (SEF).

Od 1. septembra ove godine došlo je do promene obuhvata podataka koji se unose u evidenciju obračuna PDV-a (Pojedinačna i Zbirna evidencija PDV), ali su pravila za evidentiranje obračuna PDV-a ostala ista.

Knjigovođe su prvi koji su usvojili nove procese rada, jer oni su u poziciji da propisane izmene sprovode kroz računovodstvene programe.

– Kao što znamo, od 1. septembra svi korisnici SEF-a koji su u sistemu PDV-a obavezni su da evidentiraju i prethodni porez. Kako je bilo dosta promena i novina u ovoj i u prethodnim godinama, korisnici SEF-a i knjigovođe se nalaze u nezavidnom položaju. Razlog su prekratki rokovi za prilagođavanje kako softvera tako i operatera SEF-a. U vezi sa prethodnim porezom, ovog meseca su pripremljene sledeće promene: u evidenciji prethodnog poreza automatski se unose podaci koji se odnose na promet za koji je poreski dužnik isporučilac dobara, odnosno pružalac usluga, i to na osnovicu i PDV iz konačne i avansne e-fakture, i na dokumenta o povećanju. Zatim, promet za koji je poreski dužnik primalac dobara, i to na osnovicu i PDV iz pojedinačnih evidencija, a na trećem mestu je uvoz. Sav ostali prethodni porez po fiskalnim računima i drugim računima korisnik će morati sam da unosi u evidenciju prethodnog poreza. Automatski će se evidentirati PDV sa svih e-faktura, bez obzira da li su te fakture prihvaćene, odbijene ili stornirane. Automatski će se evidentirati samo PDV iz pojedinačnih evidencija koje imaju status evidentiranih – objašnjava poreski savetnik Dušan Roglić.

On dodaje:

– Evidentiranje obračuna PDV-a kroz SEF donelo je mnoge prednosti – sve fakture su dostupne odmah po slanju, što je vrlo bitno; drugo, evidencija PDV-a kroz pojedinačne evidencije doprinela je većoj kontroli u pogledu toga da li je račun urađen ili nije, jer se kroz tu evidenciju evidentiraju računi izdati obveznicima koji nisu u sistemu PDV-a, ni korisnici SEF-a. Kao treći važni činilac u zbirnoj evidenciji se evidentira PDV na smanjenja ili povećanja osnovice, promet bez naknade, manjak, a jedino što predstavlja određeni izazov je rok za evidentiranje do 10. u mesecu. Pretpostavljam da postoji jak razlog za ovako kratak rok. Podaci koji se odnose na nabavke od strane stranog lica ili interni PDV evidentiraju se zbirno iz pojedinačne evidencije. Podaci omnabavkama čiji promet nije oporeziv, neće se evidentirati. Podaci u evidenciji iskazuju se u dinarima, i ta evidencija može biti u statusu „evidentirano“ i „korigovano“. Evidencija sadrži 5 delova po vrsti podataka i to: kada je obveznik PDV-a isporučilac ili primalac, uvoz, povećanje i smanjenje PDV naknade. U okviru svakog dela postoje i podgrupe – zaključuje Roglić.

Kompanije koje rade softvere završile su unapređenu verziju do 1. septembra, kada je počela primena. Tome je prethodio i skup koji je 11. jula organizovalo Ministarstvo finansija, pod nazivom „U susret unapređenjima sistema elektronskih faktura“, a nakon toga je u više iteracija objavljivano uputstvo i objašnjenje izmena na SEF-u, što je omogućilo bolju informisanost.

– Definitivno su proizvođači softvera imali dovoljno vremena za razvoj, jer zahtevi za usaglašavanje softvera sa novim propisima nisu uslovljavali ozbiljne strukturne promene informacionih sistema. Arhitekturu softvera nije bilo potrebno menjati, ili kod nekih sofvera jeste, ali u minimalnoj meri. Kada je reč o testiranju nove verzije softvera, apsolutno je predviđeno dovoljno vremena, jer dorade i promene ne iziskuju previše vremena za testiranje, pošto se svode na nekoliko funkcionalnosti koje su već poznate.

U zvaničnoj dokumentaciji, objavljenoj od strane Ministarstva finansija, decidno je navedeno i objašnjeno sve vezano za promene koje je potrebno implementirati u softveru. Dokumentacija je detaljna i razumljiva, i prema strukturi se ne razlikuje od prethodno objavljenih dokumentacija koje su bile opšteprihvaćene i jasne – rekao je Nenad Orlović, vlasnik firme Interconto.

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Dešavanja