Prednosti iOS-a
Najpopularniji mobilni operativni sistem, Android, nalazi se na najvećem broju pametnih telefona, ali to je, otprilike, jedina stavka u kojoj je ovaj OS “jači” od prvog konkurenta, Apple iOS-a. Po kvalitetu korisničkog iskustva, brzini rada i inovacijama, iOS je gotovo uvek bio ispred Google-ovog mobilnog OS-a i to ne znaju samo oni koji se nikad nisu pobliže upoznali sa oba sistema. Upravo zato, ali i zato što korisnici uređaja sa iOS-om zapravo koriste i vole svoje telefone, zadovoljni su sa njima i ulažu u kupovinu aplikacija – programeri i dizajneri iOS aplikacija zarađuju više od kolega koji rade za Android. Sa dva puta manjim tržišnim udelom, iOS po prometu u prodaji aplikacija ima više od tri puta bolje rezultate.
Apple iPad sa podverzijama Air, mini i Pro, radi na istom iOS operativnom sistemu na kome radi i iPhone, ali je on posebno optimizovan za iPad, baš kao i aplikacije, za koje programeri uvek kreiraju posebne iPad verzije svog sofvera i pravilno upotrebljavaju dodatni prostor na ekranu. Samo godinu dana nakon što je predstavljen, AppStore je za iPad nudio 275000 posebno dizajniranih aplikacija, a taj broj danas prevazilazi cifru od pola miliona. Osim toga, iPad može da pokrene i aplikacije namenjene za iPhone, a ta baza je narasla na čitavih 2.5 miliona aplikacija iOS poseduje aplikacije za bukvalno sve namere, a njihov broj se ozbiljno približio onom za PC računare i pokriva sve kategorije upotreba. Od nekoliko Office alternativa, tu uključujući i besplatne Google Drive, Google Docs i Google Sheets aplikacije, tu su i još bolje i za upotrebu ugodnije Apple iWork aplikacije, sve do Creative Suite programa za dizajnere, slikare, umetnike i druge stvaraoce. Bavite se muzikom? Postoji niz aplikacija koje bi vam pomogle u dnevnoj radnoj rutini. Pravite fotografije, radite video montažu? Ista stvar. Tržište je ogromno, pa su tako i prilike za one koji žele da zarade – veoma velike. AppStore je prepun kvalitetnih iOS aplikacija, a veoma je bitan momenat i kvalitet samih iOS uređaja. Obe ove bitne stavke možemo dopuniti i trećom, koja je takođe važna, a tiče se konstantnih apdejta softvera.
Većina korisnika ne zna da su prvi modeli tabličnih računara predstavljeni pre gotovo dve decenije. Ipak, oni nisu postigli komercijalni uspeh pre proleća 2010. godine, kada je osnivač i direktor kompanije Apple predstavio najveću revoluciju u ovom segmentu personalnog računarstva i tako označio početak kraja za “PC eru”, period koji je trajao od kraja sedamdesetih i prema mišljenju mnogih, traje i danas. Ako uzmemo u obzir da je ukupna prodaja tablet računara prevazišla prodaju prenosnih PC računara, sasvim je jasno da je jedan uređaj zaslužan za “probijanje leda”. Baš kao što je Apple 2001. svetu objasnio kako treba da izgleda digitalni muzički plejer za XXI vek, kao što je 2007. demonstrirano kako bi trebalo da radi moderan pametni telefon, tako su i 2010. godine korisnici uvideli da postoji lakši način za proveru e-mail-a, čitanje knjiga ili surfovanje Web-om. Nije uvek neophodno da sa sobom nosite čitavu skalameriju (laptop sa teškim ispravljačem često prevazilazi masu od 5kg).
Jedan uređaj je pokazao sve prednosti koje moderan tablet može da ponudi i postao “instant hit”, prvo u SAD, a onda i u ostatku sveta. Apple je pred sobom imao težak zadatak, najpre jer su svi tableti pre njega smatrani za uređaje koji nikome zapravo nisu potrebni, ali i zbog toga što su pomenuti tableti koštali više nego laptopovi najviših klasa, a njihova upotreba je zahtevala rad sa stylus-om. Google je u tom periodu prilično kaskao za neprikosnovenom konkurencijom, pa je prvi Android tablet, Motorola Xoom, izbačen gotovo čitavih godinu dana kasnije i doživeo je potpuni tržišni fijasko. Google i partneri se nisu tako lako predali, pa su brzo usledili hardverski sve bolji tableti. No, najveći problem kod Apple-ove konkurencije nije (plastična) spoljašnjost uređaja niti slab ili neadekvatan hardver. Problem je u lošoj optimizaciji Android OS-a i pripadajućih aplikacija, koje rade i funkcionišu isto kao i na pametnim telefonima, ali su “razvučene” na rezoluciju tableta, te dodatni prostor i rezolucija nisu iskorišteni.
Apple iPad radi na istom iOS operativnom sistemu na kome radi i iPhone, ali je on posebno optimizovan za iPad, baš kao i aplikacije, za koje programeri uvek kreiraju posebne iPad verzije svog sofvera i pravilno upotrebljavaju dodatni prostor na ekranu. Samo godinu dana nakon što je predstavljen, AppStore je za iPad nudio 275.000 posebno dizajniranih aplikacija, a taj broj danas prevazilazi cifru od pola miliona. Osim toga, iPad može da pokrene i aplikacije namenjene za iPhone, a ta baza je narasla na čitavih 1.5 miliona aplikacija! Na prvi pogled, manje obaveštenom kupcu može izgledati da Android tablet “dovoljno liči” na iPad i da će “raditi isti posao za manje para”. Ali, razjasnimo prvo osnovne stvari. Android tablet najviše klase, koji je hardverski posmatrano jedino i logično i fer uporediti sa aktuelnim iPad Air modelom, košta isto ili malo više nego iPad. Poređenja radi, Samsung Galaxy Note 10.1, osim što se po preporuci proizvođača koristi sa stylus-om (što je korak u nazad u odnosu na način upotrebe koji je omasovio Apple), košta u proseku 80 evra više od iPad-a. Svakako, na našem tržištu postoje jeftini Google Nexus 7 ili još jeftiniji Prestigio tableti, ali oni spadaju u klasu iPad Mini modela, sa kojim se po procesorskoj snazi, kvalitetu ekrana i sveukupnom ugođaju prilikom upotrebe nikako ne mogu porediti.
10-inčni “Retina” ekran novog iPad-a, sa rezolucijom od 2048 x1536 piksela na stolu, iza bluetooth tastature, poslužiće jednako dobro kao i office laptop, a pritom je više desetina puta lakši, tanji i ima bolju autonomiju. Pored nekoliko Office alternativa, tu uključujući i besplatne Google Drive, Google Docs i Google Sheets aplikacije, tu su i još bolje i za upotrebu ugodnije Apple iWork aplikacije, koje su od nedavno takođe besplatne. Apple Pages savršeno čita i formatira pdf, ali i doc, docx i ostale Word dokumente, Numbers je jednako dobra alternativa za Excel, bar ako vam nisu potrebni makroi, dok Keynote može da bude samo značajno atraktivniji i ugodniji za rad od PowerPoint-a. O igrama i aplikacijama za pisanje, crtanje, te medicinu, muzičku i druge industrije da i ne govorimo, a o popularnosti platforme svedoči činjenicai da je Microsoft i zvanično izbacio “Office for iPad” koji sadrži kompletne verzije svih aplikacija ovog paketa, ali nažalost zahteva pretplatu za Office 365. Kvalitet aplikacija i kvalitet samog uređaja su dve bitne stavke, ali pomenućemo još jednu, jako bitnu, a to su konstantni apdejti softvera.
Apple iPad, iPhone i iPod touch se koriste u fotografskoj i filmskoj, ali i video industriji kao nezamenljiv alat. Primene su najrazličitije, pa tako postoje specijalne aplikacije za kontrolu radnih parametara krana za kameru, ali isto tako, u medicini postoje posebni hardverski dodaci i specijalizovan softver koji proizvođači MRI i CAT skenera isporučuju kako bi se iPad koristio kao dodatak na kome se lako mogu pregledati rezultati i pratiti svi parametri “u hodu”. Još jedna od tradicionalno prepoznatljivih masovnih iPad-tipičnih upotreba je i u edukaciji. Danas se u Sjedinjenim Državama ili Velikoj Britaniji nijedan fakultet ili čak srednja škola ne mogu zamisliti bez studenata koji svuda sa sobom nose laptopove ili tablet uređaje. Učenici i studenti ih koriste ih za sticanje novih znanja, projekte, istraživanje, ali i zabavu. Apple iPad tableti su ubedljivo najpopularniji u Sjedinjenim Američkim Državama i Kanadi, gde su ih mnogi univerziteti uvrstili kao alat unutar školskog programa (literatura se studentima šalje kroz iTunes U). Dovoljno je pretražiti App Store i svakako ćete pronaći ono što vam je potrebno, bilo da su to posebni programi za medicinu, finansije, enciklopedije istorije, astronomije, fizike, biologije, prava ili bilo koje nauke koje se setite, postoje i veoma su popularni u svojim Mac izdanjima. Štaviše, neki od njih postoje samo za Mac i iPad, jer se oslanjaju na grafički “engine” koji može da radi samo u vektorski orijentisanom operativnom sistemu., ako ste student, ali i ako ste nastavnik. Aplikacije koje postoje na iOS platformi dokazano su intuitivnije, jednostavnije i moćnije alatke za rad, pa studenti veoma lako pišu, unose i analiziraju podatke i prave prezentacije. Intuitivnije i lepše dizajnirane aplikacije za iOS su takve zbog velikog truda koji je uložen u razvojno okruženje, počev od samog programskog jezika (SWIFT i kompajleri za druge objektno orijentisane), preko API-ja, sve do smernica i gotovih UI elemenata (grafički korisnički interfejs).
Apple-ove aplikacije Pages, Keynote i Numbers su idealan alat za kreativnog pojedinca koji se fokusira na ono što želi da napiše, predstavi i prezentuje, a osim sopstvenih formata, one su i kompatibilne sa Microsoft Word, PowerPoint i Excel aplikacijama. No, ako neki od korisnika baš želi da radi u Office aplikacijama, bitno je napomenuti da Microsoft ovaj popularni paket aplikacija nudi i za Mac (OS X), paralelno kao i za PC, a od nedavno, zvanične Office apps postoje i za iPad, pa čak i iPhone. Svako ko je koristio Keynote zna koliko je to moćan alat za efektivne prezentacije i koliko je lakši za upotrebu od PowerPoint-a. Slično važi i za Pages, koji ne samo da nudi mogućnost fantastičnog preloma stranice koja će izgledati kao da je spremljena u nekoj kompleksnoj aplikaciji za DTP (Adobe inDesign), već ima i fenomenalan “writers” mod rada koji je sjajan onda kad “pisac” želi da se fokusira na stranicu, tj. samo na ono što želi da stavi na papir. Osim toga, pisma, projekti, reportaže, izveštaji i prezentacije sa Apple iWork aplikacijama zaista izgledaju mnogo bolje. Prebacivanje sadržaja iz jedne u drugu aplikaciju je, svakako, omogućeno, pa se prelepi grafikoni iz Numbers app-a lako prebacuju u Pages ili Keynote. Keynote je poznat i kod onih koji i dalje tvrdoglavo koriste PC računare i to baš po lepoti prezentacija koje konvertovane u PowerPoint pokazuju grafičke limite bitmap-orijentisanog softvera i operativnog sistema koji predstavljaju Windows i prateći programi. Apple iLife je programski paket koji podržava čuvanje “u oblaku” – tu su aplikacije iPhoto, GarageBand i iMovie, koje predstavljaju odličan alat sa puno mogućnosti kada se u obzir uzme da su to besplatne aplikacije.
iCloud kompatibilnost koja postoji kod OS X i iOS aplikacija za rad je još jedan bitan segment Apple ekosistema. Svi vaši dokumenti na kojima radite, vaše slike, video klipovi i ostali materijal biće vam dostupni u svakom trenutku, na svakom vašem uređaju, bilo da mu pristupate sa računara, tableta, telefona ili čak iPod Touch plejera.
iOS programiranje – šta bi trebalo da znate
Danas svi koriste mobilne uređaje – tri od pet ljudi na svetu poseduje ne mobilni telefon, već pametan mobilni telefon. I ne samo to – klasičan internet polako izumire. Tu mislimo na World Wide Web. On, naravno, neće nigde otići, ali su trendovi takvi da se sve više koriste servisi, odnosno aplikacije. Ako želimo informaciju, pitaćemo asistenta na telefonu koji će nam “sažvakati” informaciju, bilo da je to Google Now ili Apple-ova Siri. Čak i ako tražite put do neke firme ili njen telefon, više nije potrebno da idete na njihov sajt – pretraživač će to odmah ponuditi kao informaciju. Web izumire, a ljudi sve više koriste aplikacije web lokacija (9GAG, Airbnb, IGN) i servisa (Facebook, Twitter, Instagram, Viber, Snapchat…) nego što njihove adrese upisuju u web browser. Sve veći broj aplikacija koje se koriste, donose ogromnu šansu za zaradu svakom ko želi da uloži u sebe i pokuša da kreira nešto svoje – bilo da radi za drugog ili ima originalnu ideju (ili bar veruje da će njegova realizacija postojeće ideje biti kvalitetnija ili bolja na neki svoj način).
Razvoj mobilnih aplikacija može biti vaš hobi, interesovanje ili mogućnost za ozbiljnu zaradu. Sa rastom broja ljudi na ovoj planeti, posebno uz porast mlađe populacije koja se lako i brzo pridružuje ovom trendu, mnogi se pitaju da li bi se isplatilo ulaganje u znanje koje bi se iskoristilo za posao u ovoj sferi, odnosno, koliko će dugo sve to biti profitabilno. Jer, ulaganja u vidu novca i vremena kako bi se postigao ozbiljan nivo, nisu mala. Zato su ovakva pitanja legitimna i pre nego što se krene u “novu” industriju, očekivanja moraju biti veoma realna i jasna. Prvo je potrebno otići na obuku. Nakon kvalitetne obuke, postoje dve mogućnosti: biti sam svoj gazda ili raditi za nekoga. Ukoliko se odlučite da budete svoj šef, put može biti jednostavan, ako ste disciplinovani. Dobar trening, test, ideja i plasman. Dobru obuku nije lako naći, posebno ako gledate online, jer ste izloženi velikom broju škola, kurseva i online verzija istih. Ali, ne bi trebalo gledati mnogo dalje od logičnog izbora. Naš predlog je logičan – uvek je nabolje zvanično rešenje odnosno autorizovana škola.
Kada je razvoj iOS aplikacija u pitanju, stvar je jednostavna, dovoljno je proveriti Apple – autorizovane trening centre na njihovom zvaničnom sajtu: training.apple.com/locations. Kada je mogućnost zarade u pitanju, naša topla preporuka je Apple-ovo razvojno okruženje koje se naziva Swift.Činjenica je da su Apple proizvodi najkvalitetniji, ali ne i jeftini, a samim tim i njihovi korisnici su u mogućnosti da izdvoje veće sume novca za kupovinu aplikacija. Ovo se naravno odnosi više na Zapad, što je u osnovi i ciljna grupa, bez obzira da li radite uslužno programiranje za nekoga ili za sebe.
Vrste aplikacija
Vaša prva aplikacija, koju možete postaviti na App Store može biti besplatna (Free) ili besplatna sa ograničenim opcijama uz mogućnost naplate otključavanja dodatnih opcija ili sadržaja (Freemium). Možete odmah i materijalizovati svoju ideju ili ideje i napraviti Aplikaciju koja se plaća. “Freemium” applikacija je aplikacija koja se nudi sa skidanje besplatno. Štos je u tome što ima limitiran sadržaj, mogućnosti i opcije. Naravno, da bi se sve to koristilo potrebno je platiti, što korisnici rade po želji i potrebama. Ovo je zaista odličan model za plasman aplikacija i igara. Prvo, korisnici se ne prisiljavaju da plate za skidanje aplikacije, što znači ako je interesantna da će mnogo puta biti skinuta. Drugo, besplatnim skidanjem dobićete i besplatan test i feedback. Treće, ako je sve u redu, sam developer će imati bolju vidljivost, odnosno potencijalni kupci će pogledati šta je još u ponudi. Četvrto, opet naravno ako je sve urađeno kako treba, ako je aplikacija korisna ili igra zanimljiva, nakon testiranja, kupci će imati manju odbojnost da dokupe opcije ili da kupe i drugu aplikaciju. Ovaj model se najčešće koristi za igre, kada kupac, da bi produžio zabavu, nema problem da dokupi još “života”, “novca” ili drugih virtuelnih resursa i tome slično. Ovaj model nije najpopularniji za pravljenje brzog profita, ali ako se pogleda ukupan promet plaćenih aplikacija, freemium model čini vise od polovine. Besplatan download ne znači da će biti manje novca za vas, s obzirom na to da je broj ljudi koji troši novac za dokupljivanje unutar aplikacije (tzv. in-app) sve veći i veći.
Plaćene aplikacije
Sa rastom Freemium aplikacija, dolazi do opadanja broja aplikacija za koje se odmah mora platiti. Ovo ne znači da korisnici ne troše novac na App Store-u, čak naprotiv, promet se eksponencijalno povećava. Došlo je samo do lagane promene ponašanja kupca ka preferenciranju (delimično) besplatnih aplikacija. Ovo je mogućnost za developera da lansira zaista fantastičnu aplikaciju, i odmah da za nju i naplati za svako skidanje. Kupaca koji nemaju problem da odmah plate dobru aplikaciju će uvek biti! Developeri “od poverenja” će uvek u ovim slučajevima imati prednost. Standardne aplikacije koje se inicijalno naplaćuju su utility apliakcije, aplikacije za produktivnost, multitasking, informativne… Pažljiva odluka se mora doneti prilikom razmišljanja da li da vaša aplikacija bude “Fremium” ili “Paid”. Naravno, tu je i opcija aplikacija koje sa plaćaju sa dodatnim opcijama doplate (in-app purchases), bez obzira da li je aplikacija inicijalno bila besplatna ili ne. Trik je napraviti dobru aplikaciju, sa dobrom dodatnom vrednišću koja se potencijalno dokupljuje, pa tako i ovaj model može napraviti dobar profit. Primer ovakve aplikacije je npr. Flight Tracker App koja se zove Flight Radar Pro.
Aplikacije sa reklamama
Dok su svi iznad navedeni primeri bazirani na prometu koji se ostvari od krajnjeg korisnika, ovim modelom vi možete ostvariti profit sa druge strane – od reklamiranja. Radi se o apliakcijama koje se besplatno skidaju i koriste, dok idu reklame, uslovno rečeno nenametljivo. Developer dobija novac kada neko skine aplikaciju i aktivno je koristi. Odnosno, programer neće dobiti novac samo za skidanje aplikacije, jer princip funkcionisanja je da reklama “pogura” promet po upotrebi, kliku, otvaranju, odnosno vidljivosti i “emitovanju” svake reklame. Ovaj model je baziran na aplikacijama koje su namenjene za konstantnu upotrebu.
App Store i rejting sistem
iTunes, Apple software koji se koristi za kupovinu i skidanje muzike je kreiran 2000. godine, a u 2008. je i App Store je dodat u ovaj servis. App Store omogućava korisnicima da skidaju aplikacije za svoje mobilne Apple uređaje, ali i Mac računare (ali o tome neki drugi put). Apple je iskoristio svoje iskustvo sa iTunes-om i kreirao App Store veoma prihvatljivim za kupce (tzv. user friendly). Aplikacije su organizovane u kategorije i rankirane koristeći sistem koji uzima u obzir ukupan broj skidanja, skorašnji broj skidanja, kao i broj aktivnih korisnika. Dodatno postoji i jednostavni rejting sistem sa zvezdicama i pregled koji utiče odnosno poziva aktivne korisnike da ocene aplikaciju i daju svoje mišljenje. Sistem je odlično napravljen, i ako je aplikacija dobra, može biti vidljiva za ogroman broj potencijalnih korisnika, posebno ako je rangirana u Top 10 kategorije ili globalni Top 200. Naravno postoji i niz drugih mogućnosti povećavanja vidljivosti aplikcije. Portali, dodano reklamiranje, Facebook, Twitter i ostali servisi. Ali da ne zalazimo dalje u domen posebne teme Internet Marketinga, ostavićemo je vama da istražujete. Apple će, naravno, prvo istestirati i, ako je sve u skladu sa “user agreement” pravilima, objaviti vašu aplikaciju na App Store-u.
iOS ili…?
Uprkos većoj bazi Android korisnika, iOS nastavlja da dominira kada je “unovčavanje” aplikacija u pitanju, dajući developerima pet puta veću mogućnost prometa po jednom skidanju aplikacije, sudeći po izveštajima Business Insider-a. Za svakih 1 američki dolar prometa po skidanju koji dobiju iOS developer, njihove kolege dobijaju 0,19 USD. Android očigledno vlada udelom u tržištu, ali Apple definitivno vlada angažmanom korisnika. Dakle – potencijalno pet puta veća zarada svakako nije stvar koju bi trebalo lako zanemariti. Istina, programiranje za iOS je veoma popularno – dovoljno je otvoriti bilo koji poslovnih portala i videti da su iOS programeri neverovatno traženi u Srbiji. Konstano se izbacuju oglasi za senior, junior, advance, basic i druge iOS developere. Prema analizama to je jedno od najtraženijih zanimanja u Srbiji. A kada je potražnja velika to samo može da znači da je i potencijalna naknada za taj posao zadovoljavajuća, posebno u našem okruženju. Ono što je interesantno je da su često u pitanju projekti koji se rade od kuće ili u prijatnom okruženju. Staro je pravilo da programere niko ne sme uznemiravati u njihovom kreativnom procesu.
Pod uslovom da ste nekada seli za računar i možda nešto i radili sem igara i gledanja youtube-a, a interesuje vas zarada u ovom poslu, pitanje je koliko je zaista potrebno vremena da dobijete osnove na kojima se možete izraditi kao dobar developer. Nemojte padati na reklame kakve su: naučite iOS za mesec dana, 2 nedelje, za 3 dana postanite programmer i slično. Put nije lak, ali nije ni preterano težak, a ni nemoguć – uz malo discipline. Ideja je da dobar trening ne bude baziran na sistemu “nauči da sam učiš” nego da vas nauči poslu neko sa velikim iskustvom, neko ko ume da prenese znanje na pravi način, kako biste posle kursa postali “gotov proizvod”, odnosno programer koji može samostalno izdraditi aplikaciju i ravnopravno sa iskusnim programerima učestvovati u projektima.
U većini Apple Autorizovanih Trening Centara kompletan kurs traje 5 meseci i podeljen je na 5 modula. Postoji i sistem gde se već u prvih mesec dana treninga ocenjuje da li polaznik može dalje nastaviti sa praćenjem nastave i ukoliko to nije u mogućnoti, vraća mu se novac koji je uložio. Na osnovu svega, za verovati je da će još dugo vremena iOS razvoj zaista biti odlična mogućnost za zaradu, bilo kroz pokretanje svog biznisa ili kroz rad za druge.
Apple autorizovani trening centri nalaze se na ovom link-u