Sistem e-faktura olakšava, pojednostavljuje i ubrzava ukupno poslovanje privrede, kaže prof. dr Ljubodrag Savić
Uvođenjem novih funkcionalnosti u Sistem elektronskih faktura napravljen je značajan korak ka modernizaciji poreskog sistema, kaže prof. dr Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Govoreći o prednostima i izazovima digitalizacije poreskog sistema u Srbiji, on ističe da su automatizacija poreskih prijava i uvođenje e-faktura olakšali poslovanje domaćim firmama, unapređujući efikasnost i doprinoseći smanjenju “sive” ekonomije.
Koje su prema Vašem mišljenju glavne prednosti digitalizacije poreskog sistema u Srbiji?
– Nema nikakve sumnje da će digitalizacija poreskog sistema u Srbiji značajno olakšati, ubrzati i pojednostaviti ukupno poslovanje privrede Srbije. Ona će Vladi, ministarstvima i Poreskoj upravi omogućiti potpuniju evidenciju o poslovanju srpske privrede, kao i kontrolu izmirenja poreskih obaveza, što će olakšati planiranje i upravljanje prihodima i rashodima budžeta Srbije. Veliku korist će imati i preduzeća, jer će pojednostaviti i ubrzati poslovanje, ali će moći i preciznije da planiraju i prate svoje novčane tokove.
Na koji način Srbija prednjači u odnosu na zemlje Evropske unije kada je u pitanju automatizacija poreskih prijava?
– Za razliku od nekih drugih oblasti u kojima Srbija kaska za Evropom, u procesu digitalizacije poreskog sistema i automatizacije poreskih prijava Srbija drži korak sa zemljama Evropske unije, koje su počele sa primenom ovog složenog, zahtevnog i po mnogo čemu izazovnog procesa. I ne samo to, naša zemlja aktivno radi i na otklanjanju iskrslih, reklo bi se normalnih početnih problema, kao i na podizanju obuhvatnosti i efikasnosti sistema elektronskih faktura.
Koje su glavne prepreke i izazovi u procesu implementacije e-faktura u Srbiji?
– Proces digitalizacije je veoma složen i izazovan korak i za Poresku upravu i za državne organe, kao i za preduzeća, jer nemali broj njih još uvek nije dostigao potreban nivo digitalne pismenosti da bi bez problema mogli da se uključe u ovaj proces. To su očekivane “dečije bolesti”, kroz koje su prolazile i mnogo razvijenije zemlje od Srbije. Privredni subjekti od države očekuju efikasnu i brzu pomoć u implementaciji sistema, kao i otklanjanje svih uskih grla (na vebinarima se oko 80% pitanja odnosi na obračun prethodnog PDV-a). Sistem e-faktura se redovno dopunjuje, usavršava i ažurira, čime se efikasno i blagovremeno otklanjaju uočeni problemi u njegovom funkcionisanju.
Iskustvo iz prve ruke: Kako e-fakture utiču na knjigovodstvo?
Kako će dodatna unapređenja SEF-a doprineti unapređenju poreskog sistema?
– Dodatno unapređenje SEF-a bi trebalo značajno da ubrza funkcionisanje ukupnog poreskog sistema, pojednostavljivanjem procedura, efikasnijom tehničkom podrškom i blagovremenim rešavanjem iskrslih problema, što se redovno i čini neophodnim ažuriranjem sistema.
Da li je prema Vašem mišljenju dnevni proces rada knjigovođa i računovođa olakšan ne samo uvođenjem e-faktura, nego i kontinuiranim unapređenjem sistema?
– Uvođenje sistema e-faktura je olakšalo, pojednostavilo i ubrzalo rad računovodstvenih službi. Veoma je važno i da je država obezbedila mogućnost da se računovođe mogu iscrpno i detaljno upoznati sa sistemom funkcionisanja e-faktura, kao i da pravovremeno imaju na raspolaganju potpune informacije o promenama, odnosno o usavršavanju sistema e-faktura.
U kolikoj meri uvođenje novih funkcionalnosti u Sistem elektronskih faktura (SEF) ima uticaj na poslovanje u Srbiji?
– Nema sumnje da će sistem e-faktura olakšati, pojednostaviti i ubrzati ukupno poslovanje privrede Srbije.
Na koji način Preliminarna PDV prijava može doprineti administrativnom rasterećenju kako firmi tako i računovođa?
– Korisnici Sistema elektronskih faktura (SEF) su od 1. septembra dobili nov način evidentiranja poreza na dodatu vrednost. Osnovni cilj izmena koje se sprovode u Sistemu elektronskih faktura je Preliminarna poreska prijava PDV-a, što je uvod u reformu podnošenja PDV prijave. Promene u evidencijama su značajne, tako da će se eventualne greške tolerisati do kraja godine, odnosno dok se sistem ne uhoda.
Profesor dr Bojan Dimitrijević, član Fiskalnog saveta: E-fakture – instrument nastavka digitalizacije
Kako digitalizacija i uvođenje e-faktura utiču na smanjenje grešaka i ubrzanje procesa naplate faktura?
– U prethodnom sistemu, zbog načina unošenja podataka i kontrole u celokupnom procesu rada, postajala je velika mogućnost ljudske greške, a u novom sistemu najveći deo aktivnosti je digitalizovan, što će mogućnost greške svesti na minimum.
Koje su makroekonomske koristi od implementacije digitalizacije poreskog sistema kada je reč o kontroli, naplati PDV-a i smanjenju “sive” ekonomije?
– Digitalizacija poreskog sistema će omogućiti jednostavniju i sveobuhvatniju kontrolu ukupnog poreskog sistema, veću i bržu naplatu PDV-a, kao i veoma značajno smanjenje “sive” ekonomije, imajući u vidu da će celokupno poslovanje srpske privrede biti mnogo “vidljivije” nego u prethodnom sistemu.