U vreme kada se evropska privreda suočava sa brojnim problemima, telematika je svetao izuzetak, jer ova grana još uvek beleži brz rast. Kako zadržati prodaju sistema za praćenje vozila i upravljanje voznim flotama na visokom nivou i izabrati razvojne potencijale na području Jugoistočne Evrope, raspravljano je na drugoj regionalnoj konferenciji Telematics Conference SEEurope koja je ove godine održana u Ljubljani.
Učesnicima, kojih je bilo približno osamdeset, prvo se obratila direktorka konferencije Alenka Bezjak, koja je predstavila rezultate istraživanja tržišta privrednih vozila i telematskih rešenja u Jugoistočnoj Evropi. Prema podacima iz ovog istraživanja, broj privrednih vozila u regionu se ne povećava tako brzo kao u godinama pre krize, a broj vozila, opremljenih uređajima za praćenje, još uvek raste. Prema prognozama, taj broj će se u narednih pet godina povećati za 20 procenata godišnje, što znači da će ih 2016. godine biti već skoro 900 hiljada, odnosno u 8 procenata će biti ugrađeni uređaji za praćenje i upravljanje voznim parkovima.
Do 2020. godine će se sporazumevati više uređaji nego ljudi
Vlado Galevski, koji je u preduzeću Telekom Austria Group M2M odgovoran za područje srednje i istočne Evrope, kao prvi govornik takođe je istakao rast i to u oblasti razvoja uređaja opremljenih sistemima za međusobnu komunikaciju (tj. machine-to-machine odnosno M2M). Naglasio je da će po nekim prognozama do 2020. godine komunicirati čak 12 milijardi uređaja – dakle, znatno više nego što ima ljudi na Zemlji; samo u grupi Telekom Austria očekuju da će već do 2015. godine u srednjoj i istočnoj Evropi povezati čak 10 miliona „pametnih” uređaja. U kompleksnoj kombinaciji telefona, računara, vozila i drugih uređaja koji se budu sporazumevali međusobno, biće izuzetno važno uspostaviti što jednostavniju povezanost među njima i obezbediti ekonomičan prenos podataka, jer će tako preduzeća – recimo, ponuđači telematskih rešenja za privredna vozila – značajno smanjiti troškove.
Claudiu Suma, direktor rumunskog preduzeća za telematska rešenja SafeFleet, u prvom delu posvetio se značaju sistema M2M prvenstveno za optimizaciju troškova u budućnosti, koja po njemu u ovoj grani neće biti tako ružičasta kao što prognoziraju neki, jer je u regionu sada jednostavno previše preduzeća koja se bave sistemima za praćenje vozila. „Ukoliko mali ponuđači budu želeli da prežive, pod isti krov ćemo morati da integrišemo više različitih delatnosti unutar sektora, neprestano ćemo morati da istražujemo nove niše, prodajemo sakupljene podatke i sarađujemo i pomažemo jedni drugima”, rezimirao je Suma na kraju svoje prezentacije.
Svetla budućnost osiguravajuće telematike
O uvođenju sistema za automatski „poziv u hitnim slučajevima” u vozilima (tj. eCall), u drugom delu konferencije govorio je Dean Herenda, sekretar slovenačkog ministarstva za infrastrukturu i prostor i potpredsednik evropske organizacije za inteligentne transportne sisteme Ertico ITS Europe. Prema njegovim prognozama, trebalo bi da ovaj sistem zaživi do 2015. godine.
Ante Sladojević iz preduzeća Nokia Location & Commerce govorio je zatim o mapama koje dizajniranju sakupljanjem brojnih podataka – i onih koje posreduju korisnici. „Oni su najveća ekipa za kartografiju na našoj planeti”, rekao je i objasnio još da prilikom pripreme mapa nije važno samo to da budu precizne, već i da budu ažurirane.
Osiguravajuću telematiku kao izuzetno perspektivnu tržišnu nišu predstavio je Matjaž Fajfar iz slovenačkog preduzeća Adacta. U osiguranju se, naime, sve više uzima u obzir sistem plaćanja rente s obzirom na broj pređenih kilometara i način vožnje, a sve to, naravno, prate telematski sistemi u automobilu koji u prezentovanom slučaju rade pomoću dijagnostike u vozilu OBD umesto po sistemu za lociranje GPS. Prema Fajfarevom mišljenju, na taj način ne obezbeđujemo samo pravednije plaćanje osiguravajuće premije, već komitentima štedimo neke suvišne brige pred „očima kontrole”, jer se praćenje pređenih kilometara odvija bez neposrednog praćenja GPS-om.
Gađanje pokretnih meta
Razlikama između efikasnosti i performansi telematskih sistema u konferencijskom delu o lokalnim inicijativama, rečima se poigrao Klemen Jamšek iz preduzeća CVS Mobile sa sedištem u Sloveniji. Na primeru preduzeća za javni prevoz, koje ima više od 200 vozila, pokazao je kako se razumnim izborom najefikasnijih rešenja za praćenje i upravljanje voznim parkovima potrošnja goriva smanjuje za 4–7 procenata. „Za poboljšanje efikasnosti voznih flota nije pravo samo jedno opšte rešenje”, dodao je Jamšek, „već za svako preduzeće moramo da potražimo najbolju mogućnost. To možemo da postignemo samo tako što dobro poznajemo ‘metu’, odnosno ciljnu grupu, dakle vozni park koga zatim pokušavamo da ‘pogodimo’ našim sistemom.”
O uticaju evropskih inicijativa na uslove u regionu u ovom delu je govorio Dragomir Bojkov iz vodećeg bugarskog ponuđača telematike ICOM. Po njegovim prognozama, pokretač razvoja telematike će biti sistem za hitnu pomoć eCall, rešenje za asistenciju na putu bCall i sistem za osiguranje po broju pređenih kilometara (Pay as You Drive odn. PAYD).
Nenad Hercigonja iz preduzeća EMA Group sa sedištem u Sloveniji otvorio je nešto drugačiju temu od ostalih govornika koji su se prvenstveno posvetili upravljanju voznim parkovima. Rešenja koja prave kod njih namenjena su plovilima i zato se moraju pouzdati u nešto drugačiji – na moru pouzdaniji – način prenosa podataka, koji se odvija prema satelitskom telekomunikacionom sistemu Iridium.
Dinamična navigacija umesto radijskih obaveštenja
U poslednjem delu konferencije su se predstavila još dva govornika. Prvi je bio Antoine Mathiaud iz preduzeća Qualcomm Enterprise Services. Predstavio je ključne prednosti telematskog sistema globalnog džina, koji prati pomeranje milion i po vozila iz 39 država.
Poslednji predavač bio je Jan Cools iz belgijskog preduzeća Be-Mobile, koji je očigledno opisao kako možemo sakupljanjem i analizom velikog broja podataka o vozilima koja je dobio od ponuđača telematskih rešenja, pomoći vozačima i pravovremeno ih upozoriti, recimo, na zastoje i prepreke na putu. Sa tzv. dinamičnom navigacijom kojoj možemo da pristupimo i preko pametnih telefona, naime svakog trenutka možemo da pratimo situaciju u saobraćaju, što nam omogućava prilagođavanje putu u realnom vremenu i ekonomičnu vožnju, jer tako štedimo vreme i gorivo.
Konferencija se pomera ka jugu
Zvaničan deo događaja završen je okruglim stolom na kome je Alenka Bezjak sa gostima razgovarala o budućnosti telematike u regionu, o ulozi pametnih telefona, podataka o saobraćaju i njihovoj upotrebi i potrebi za povezivanjem i praćenjem preduzeća iz sektora. Njeni sagovornici su bili Dragomir Bojkov iz preduzeća ICOM, Vlado Galevski iz Telekom Austria Group M2M i Jan Cools iz Be-Mobile, koji su odgovore dali sa tri različita gledišta – sa gledišta ponuđača telematskih rešenja, sa gledišta ponuđača telekomunikacionih odnosno M2M usluga i iz perspektive preduzeća koje sakuplja, analizira i šalje telematske podatke u saobraćaju.
Na događaju je, pored predavanja i druženja, učesnicima omogućen i susret sa izlagačima, među kojima su bili SeeMe, VEPAMON, TELTONIKA, CANGO, BlueTraker, Telekom Austria Group M2M i CVS Mobile. Na kraju završnog dela direktorka konferencije pozvala je učesnike na sledeći susret, koji će biti održan u Zagrebu, glavnom gradu Hrvatske, 26. septembra 2013. godine. Priredba, koja se ustalila kao glavni poslovni događaj iz oblasti telematike, svake godine se održava u drugoj državi i tako na dinamičan način povezuje ključne aktere iz Jugoistočne Evrope sa preduzećima izvan regiona.