Preduzetnik je onaj koji stvara!!! Biti preduzetnik u Srbiji ili bilo gde u svetu je isto.

Preduzetnik preduzima korake i pokreće inicijativu na putu ka realizaciji svojih ideja. Termin “Preduzetnik” se koristi u poslovnom svetu ali to ne mora da bude pravilo. Mnogi tvrde da se preduzetnici rađaju. Tokom života to prepoznaju ili ne prepoznaju kod sebe.

Onaj koji uspe od jednog predmeta da stvori dva ista je prodavac, dok onaj koji od jednog predmeta stvori drugi sa dodatnom vrednošću je perduzetnik.

O ovoj temi kao i o načinu samopromocije, razgovaramo sa Jovanom Vignjevićem preduzetnikom i vlasnikom DIGITAL CABBAGE agencije za digitalni marketing i online komunikaciju.

 

Da li je lako biti preduzetnik?

Odgovor na ovo pitanje je vrlo jednostavan. Sve u životu je teško dok ne postane lako! Svaki početak je težak i na to svi moraju da budu spremni. Ne bih se složio sa komentarima određenog broja građana Srbije da je ovde najteže, a da je u drugim (posebno zapadnim državama) mnogo lakše. Tamo je sistem uređeniji i pravila igre su poznata, dok je u Srbiji daleko od uređenog sistema, ali nije ni sve tako crno. Jedno je sigurno! I tamo i ovde ako ne radiš nećeš ništa imati. Nećeš ostvariti zaradu i nećeš napredovati.

Poznavanje Digitalnog Marketinga je bitno za svakog preduzetnika
Poznavanje Digitalnog Marketinga je bitno za svakog preduzetnika

Dešava se da mnoge poslovne ideje ne dožive svoj pun sjaj. Kao i primeri koji su iz ničega stvorili imperije. Firme se osnivaju i zatvaraju. Šta je to što utiče na uspeh u poslovanju?

Prevashodno i na prvom mestu SREĆA! Ona je najbitniji faktor koji direktno utiče na vaš poslovni uspeh. Može da se dogodi da imate odličnu ideju i fantastičan proizvod ali jednostavno nije ni vreme ni mesto da ga plasirate. Dok s druge strane dogodi se da imate “Flash” u glavi i da ideju pretvorite u uspešan projekat koji će vam doneti slavu.

Na drugo mesto bih stavio RAD i UPORNOST. Istrajnim radom i neodustajanjem od cilja možete dostići kosmičke visine. Odustajanje dolazi u obizir samo u situacijama kada ste sve probali i videli da ne ide dalje. Čak i u takvim situacijama prvo se traži izlaz u obliku prilagodjavanja i transformacije, a tek kao poslednja opcija, potpuno odustajanje o ideje.

Treći bitan faktor je TALENAT… Svako od nas je talentovan za nešto. Problem nastaje kada shvatimo da smo talentovani za nešto što nam se ne sviđa ili nam ne donosi novca koliko želimo. Moramo biti svesni naših sklonosti i da radimo na njihovom unapređenju. Samo tako ćemo postoći uspeh koji smo postavili kao naš cilj. Jer nije bitno da li radiš ono što voliš, već da voliš ono što radiš!

Četvrti i po meni poslednji faktor koji utiče na uspeh je PRISUTNOST. Za ovo je najbolji primer Coca Cola. Ona uspešno posluje već više od 130 godina. Zašto!? Pa upravo zato što je konstantno prisutna u našim životima. To je isto i u preduzetništvu… Morate da pričate čime se bavite i da se hvalite svojim uspesima. Samo tako će ljudi spoznati šta radite, a to je važan korak ka uspostavljanju prvog kontakta. Sve nakon toga je vaš rad i sposobnost zadržavanja klijenta, mušterije, korisnika ili poslovnog partnera.

seminari za preduzetnike
Edukacija Preduzetnika kreće od nas samih

Da li je samopromocija isto što i hvalisanje? Da li pričanje o sebi može da se protumači kao narcisoidnost i nametanje?

Ne nikako! Kao što sam već rekao. Jako je važno da pričate o onome čime se bavite. Jer samo tako će ljudi saznati šta radite. Na osnovu toga će proceniti da li ste im potrebni ili niste. Takođe bih dodao… Ako vi sami sebe ne cenite, zašto bi bilo ko drugi?

Postoje razni načini samopromocije. U današnje vreme je to dosta lakše u odnosu na pre samo 10 godina. Nije lako ali je mnogo lakše. Društvene mreže i online mediji nam u mnogome olakšavaju taj posao.

Ja kada sam počinjao svoju Digital marketing karijeru shvatio sam da moram nekako da postanem vidljiv. Istraživao sam i došao do zaključka da mi je najbolje i najpovoljnije da pokrenem svoj blog u kome ću pisati o onome što radim. Volim da pišem i to me zaista čini srećnim. Još kada pišem o stvarima koje me zanimaju, uspeh ne može da izostane. Tako je nastao blog www.jovanoviutisci.com. Posećivao sam razne stručne skupove na kojima se pričalo o marketingu i poslovanju, učio i delio vizit karte. Na taj način sam širio mrežu poznanika. Ti kontakti su mi kasnije postajali partneri na projektima, klijenti ili su me nekome preporučili kome su bile potrebe usluge marketinga na društvenim mrežama. Istražio sam većinu relevantnih Facebook grupa i učlanio se u neke od njih. Bio aktivan u raspravama na određene teme i na taj način skretao pažnju na sebe i svoj rad.

Javnost kojoj se obraćamo kreira svoje mišljenje o našoj firmi i poslu kojim se bavimo na osnovu našeg ponašanja i stavova. Zato moramo da pazimo kako se ponašamo u javnosti i šta objavljujemo čak i na našim privatnim profilima na društvenim mrežama. Izgradnja reputacije ide sporo, ali njeno urušavanje može da se dogodi preko noći. Moramo biti pažljivi.

Ljudi-pamte-osećaje
Ljudi pamte osećaje

Kakvo je stanje u marketing sektoru u Srbiji? Kakva je svest o potrebi za marketingom u našoj državi?

Moram priznati da sam u nekim momentima veoma razočaran kada primetim koliko se zaista malo zna o tome šta je marketing i koliko nam on znači. Jedna od najvećih grešaka u Srbiji je ta što poslodavci u kriznim situacijama prvo režu budžet za marketing jer ga konstantno smatraju za trošak.

Marketing je sve!!! Od lokacije na kojoj se nalazi vaš poslovni prostor, preko proizvoda i potrebe za njim pa sve do promotivnih aktivnosti i vašeg nastupa u javnosti. Nije marketing samo reklama na televiziji koja nam prekida film ili utakmicu.

Marketing je sve što radimo na unapređu poslovanja.

 

Rekli ste da preduzetnici moraju da budu prisutni u javnosti. Šta da rade oni koji imaju strah od javnog nastupa i koji imaju problem da pričaju o sebi?

Kada kažem javnost, ne mislim samo na govor za govornicom ili u nekoj Talk Show emisiji. Veoma mali broj preduzetnika dođe u tu priliku. Javni nastup je razgovor sa ljudima. Na ulici, u kafani, na pijaci…. Svuda! Konstantno pričanje, ozbljan pristup poslu i kvalitetan rad su preduslovi da vas neko preporuči nekom. Preporuka je takođe marketing, složićete se…

Sreća prati hrabre. Samo to mogu da poručim onima koji imaju problem da pričaju o sebi i svom poslu.