Skoro sve fabrike i proizvođači u Kini zatvaraju se tokom proslave kineske Nove godine i ova zatvaranja traju najmanje nedelju dana. Međutim, da se praznici bliže se može videti nedeljama ranije, jer fabrike rade manjim kapacitetom i završavaju poslednje porudžbine pre nego što se zatvore, a radnici rano počinju da putuju da bi bili sa porodicom u nedelji proslave.To znači da proizvođači neće imati vremena ili kapaciteta da preuzmu nove porudžbine nedeljama pre kineske Nove godine.

Nakon državnog praznika, često može proći četiri do šest nedelja da se fabrike i proizvođači vrate na redovan tj. visok nivo proizvodnje. Mnogi pauzu za vreme praznika koriste kao šansu da promene karijeru ili nađu drugi posao.

Iako je teško predvideti sve aspekte zastoja koji predstoji, postoje 3 ključne logističke činjenice kojih svi moraju da budu svesni:

Fabrikama je potrebno vreme da se ponovo pokrenu. Iako se fabrike zatvaraju samo na jednu ili dve nedelje, važno je unapred razmišljati: pripremiti se na činjenicu da će se fabrike vratiti u „normalu“ tek posle mesec dana. Gašenja obično dovode do enormnog povećanja potražnje za proizvodima koji stižu na tržište sa dve do tri nedelje zakašnjenja.

Kvalitet proizvoda posle praznika opada. Kada se fabrike ponovo otvore, radnici se možda neće vratiti istovremeno, a ponekad uopšte. Zato fabrike moraju brzo da ih zamene, što dovodi do slabijeg kvaliteta zbog neobučenog osoblja koje radi na proizvodnim linijama. To znači da mnogi proizvodi neće biti adekvatno proizvedeni, a uvoznici treba da povećaju svoje napore u kontroli proizvoda u mesecima pre i posle kineske Nove godine.

Predviđanje lanca snabdevanja je ključno. S obzirom na to da su 2020. i 2021. bile različite od bilo koje druge godine, u logistici je od ključnog značaja da pripremite svoj lanac snabdevanja za kinesku Novu 2022. U idealnom slučaju, nabavku treba isplanirati unapred i dodatno uračunati još vremena da biste bili sigurni da će vaš teret da stigne na vreme.

Kineske luke nastavljaju da rade uobičajeno tokom ovog perioda. Međutim, rad „uobičajenim kapacitetom“ nije isto u godini nestašice kontejnera i kašnjenja. Poremećaji koji su uticali na međunarodnu logistiku tokom ove godine će uticati na ove luke i u februaru 2022.

Osim toga, zatvaranje fabrika znači da se roba neće isporučivati iz fabrika u luke. Dakle, iako možete da šaljete U ili IZ kineskih luka, nećete moći da dobijete isporuke od svojih dobavljača nakon što se njihova vrata zatvore.

Čak i u prosečnoj godini, ovaj praznik bi izazvao veliki pritisak na lance snabdevanja i logistiku. Međutim, ova je bila daleko od normalne godine, a intenzivna ograničenja i pritisci koji se osećaju širom logističke industrije imaće još veći uticaj. Samo potražnja za kamionima u Kini će uoči praznika porasti za 10 odsto.

Posledice u lancima snabdevanja izazvane pandemijom, nedostatak vozača na ključnim tržištima i rastuća potražnja uticali su na pouzdanost rasporeda i kapacitet plovila. Kao rezultat toga, postoje i neka ograničenja da se obezbede rezervacije prekookeanskog tereta. Nedostatak praznih kontejnera, takođe, i dalje predstavlja ključni izvor poremećaja širom Azije – uzrokovan nizom faktora, počevši od rastuće potražnje širom sveta, zajedno sa operativnim izazovima u vraćanju praznih kontejnera, kako bi bili ponovo dostupni.

Vozarine su već na najvišem nivou u istoriji, ali kako potražnja nastavlja da raste, može se očekivati da će se ponovo povećati. Ovo je posebno izraženo u poslednjim nedeljama godine, pošto postoje rezervacije koje se vrše u poslednjem trenutku.

Svi ovi pritisci će se verovatno povećati kako se kineska Nova godina bude bližila, jer će kompanije širom sveta vršiti pripreme i boriti se za prostor na brodu i kapacitet kontejnera. Zbog toga je još važnije da svi učesnici u lancu snabdevanja na vreme planiraju svoje poslovanje i logistiku.

Sa logističke tačke gledišta, najveći izazov u ​​ovom trenutku je nedostatak transportnih kapaciteta u svim vidovima transporta. U vazdušnom saobraćaju, zbog smanjenog broja putničkih letova, u pomorskom transportu zbog neravnoteže kontejnerske opreme Kine i ostatka sveta, pre svega Evrope i Amerike, a u drumskom saobraćaju zbog velikog nedostatka vozača kamiona“ objašnjava Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner u Srbiji i dodaje „Iako savetujemo našim klijentima da počnu da planiraju svoje transporte što je ranije moguće, za one koji ipak `zakasne` imamo rešenja za vremenski kritične isporuke. Postavili smo avio čarter program sa fiksnim nedeljnim polascima kako bismo obezbedili fleksibilnu i pouzdanu alternativu. Nudimo nekoliko nedeljnih letova od Hong Konga do Budimpešte, od Džengdžoua do Budimpešte i obrnuto, od Džengdžoa do Frankfurta/Kelna i obrnuto, kao i od Beograda do Čikaga.“

Na kraju, zanimljivo je primetiti da u Kini mnoge kompanije i lokalne samouprave sada plaćaju ljudima koji žive u gradovima da ne putuju na porodična okupljanja ili razgledanje grada tokom kineske Nove godine. Podsticaji uključuju novac, vaučere za kupovinu i karte za bioskop – sve u nastojanju da se rizik od širenja COVID-19 svede na minimum i da se ubrza povratak u normalu nakon najvažnijeg praznika u godini.