Od kada je čovek spoznao sebe i evoluirao u biće koje žele ići napred u bolje sutra, tako je kao logičan sled njegovog emotivnog i psihološkog uzdizanja došlo i postavljanje ciljeva – malih i velikih. Psihologija kaže da čovek bez ciljeva nije potpun, dok sociologija ističe čoveka sa jasno definisanim ciljevima kao uspešnu jedinku.
Kako na privatnom, tako i na poslovnom planu postavljanje ciljeva je nužno kako bi se išlo napred i kako bi pogled u budućnost bio smislen – poručuju čelni ljudi domaće kompanije Tecor Consulting. Međutim, ponekada i dobro definisani ciljevi sa jasnim smernicama ka ostvarivanju ne donose rezultate koje bi želeli. Tu na scenu stupa Kaizen metoda.
Kaizen ili kako bi lepše rekli – metoda novih navika nastala je u Japanu. Čine je dve reči ²kai² (promena) i ²zen² (mudrost), a osmislio je Masaki Imai, teoretičar ponašanja u organizaciji i savetnik za menadžment, čovek koji veruje kako je ova filozofija podjednako uspešna i primenjiva i u poslovnom i privatnom životu.
Masaki kaže da je na privatnom polju dovoljna samo jedna minuta dnevno da promenimo svoje navike i našem životu udahnemo bolje sutra. Suština je u tome da se ta ²revolucionarna minuta² sprovodi svakog dana u isto vreme. Deluje pomalo čudno, ali u praksi zaista radi posao. Na primer – svakog dana u isto vreme odvoji se jedan minut za učenje ili čitanje knjige – ni sekunda više, ni sekunda manje. Nakon nekog vremena to će postati stvar rutine, a i zabavno je pa se lako može dogoditi da se satima ostane uz knjigu ili kraj Venove zbirke zadataka rešavajući zadatke.
Kaizen u poslovnom svetu
Kaizen metoda u poslovnom svetu ima malo drugačije značenje i poznata je kao metoda konstantnog poboljšanja. Šta to znači u praksi? Ideja je da je sprovode svi zaposleni na svim nivoima svakog dana. U početku moguće je da ista ne dovede do nekih rapidnih pomaka, ali vremenom ako se pravila striktno poštoju rezultati su zaista impresivni. Poboljšanja se mogu videti gotovo u svim segmentima, od proizvodnje i kvaliteta, do servisiranja i rukovođenja ljudskim resursima u jednoj kompaniji. Kao krajnji rezultat imamo povećanje likvidnosti poslovnog okruženja i logično profita. U modernom poslovanju danas je nezamislivo ići napred bez potpore u vidu Kaizen metode – implementirane na svim nivoima.
U poslovnom okruženju Kaizen metoda se bazira na sledećim postulatima:
– Dobri procesi donose dobre rezultate,
– Sam pogledaj, analiziraj i shvati trenutnu situaciju,
– U govoru koristi podatke, u upravljanju činjenice,
– Preduzmi mere da otkloniš prave uzroke problema,
– Radi u timu,
– Kaizen znači posao za sve,
– Ali i još mnogo toga!
U praksi Kaizen metoda se pokazala kao jedna od najefikasnijih uz minimalan trošak implementacije. Ako se postavljeni principi poštuju rezultati neće izostati – to je sigurno. Uostalom parola Kaizen metode jeste – “Nijedan dan u kompaniji ne sme da prođe bez nekih poboljšanja.”